Syksy on hyvä hetki jarruhuoltoon

Ilmastointilaite kannattaa huollattaa ajoissa
20.4.2015
Varaa aikasi renkaanvaihtoon
17.10.2016

Jarruhuolto on paikallaan syksyn kynnyksellä, kun liukkaus teillä lisääntyy ja ohitettu kesä ja edellistalvi ovat rasittaneet jarrupaloja ja -levyjä. Kesä voi olla kovaa aikaa autolle. Autolomailujen lisäksi mökkireissulle on saatettu kuljettaa enemmän tavaraa kuin mitä tilavaankaan autoon mahtuu. Myös peräkärryn käyttö rasittaa jarrujärjestelmää. Edeltävä, varsin sotkuinen talvi pikineen ja tiesuoloineen näkyy sekin jarrujen kunnossa.
 
Suosituksena on, että jarrut tarkastetaan huollossa vuoden tai maksimissaan kahden vuoden välein, normaalihuollon syklissä. Vuotuisista ajomääristä riippuu, millaiseksi jarrupalojen vaihtoväli muodostuu. Huollossa jarrut testataan, ja jarrupalojen kulutuspinta mitataan ja puhdistetaan. Huollossa myös arvioidaan, riittääkö kulutuspinta seuraavaan vuosihuoltoon saakka.
 
Yleensä jarrupalat kestävät noin 60 000 kilometriä ajoa. Jarrupaloja rasittavat usein toistuvat keveähköt jarrutukset, sillä ne lasittavat jarrupalojen kulutuspintaa. Sopivissa paikoissa olisikin suotavaa jarruttaa kovemmin, vaikka yleisohjeeksi raju jarrutus ei toki käy.
 
Yhtenä nyrkkisääntönä jarrujärjestelmän osien uusimisessa voi pitää sitä, että jarrupalat vaihdetaan ainakin kahdesti ennen kuin on tarvetta jarrulevyjen vaihtoon. Normaalissa ajossa jarrulevyt kestävät noin 120 000 kilometriä. Jarrulevyt voivat tulla nopeammin tiensä päähän esimerkiksi taksiajossa kaupunkialueilla, joilla jarruttamisiakin tulee normaalia maantieajoa enemmän.